PROGRAM DZIAŁALNOŚCI SZKOLNEGO KOŁA
TURYSTYCZNO-KRAJOZNAWCZEGO
PRZY SP - 3 W GUBINIE
Opracowanie: mgr Elżbieta Lipnicka, mgr Dorota Suchomel
WSTĘP
Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne są integralną częścią procesu nauczania i wychowania. Organizowane są w tej części dnia, którą należy przeznaczyć na odpoczynek, rozrywkę i rozwijanie swoich osobistych zainteresowań. Czas wolny powinien być dla dziecka powiązany z przyjemnością, a nie z obowiązkiem. Różnorodne formy zajęć pozalekcyjnych służą temu, by nauczyć dzieci i młodzież organizowania wolnego czasu, by kształtować umiejętność wypoczywania. Tak jak wychowuje się do pracy, tak również trzeba wychowywać do spędzania czasu wolnego. Jednym z podstawowych zadań nauczyciela jest budzenie i rozwijanie naturalnych zainteresowań dzieci przyrodą, kształtowanie pozytywnego stosunku do zabytków, umiejętności dostrzegania piękna. Możliwość taką dają wycieczki szkolne, które są jedną z form pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły i umożliwiają uczniom bezpośrednie poznanie środowiska lokalnego, własnego regionu, kraju ojczystego, bądź innych krajów, ich właściwości geograficznych, etnicznych, kulturalnych lub gospodarczych. W tych kategoriach idealnie znajduje się działalność PTTK Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze to najstarsze w Polsce stowarzyszenie skupiające turystów i krajoznawców. Powstało z połączenia Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego (1873 r.) i Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego (1906 r.), których jest prawnym następcą oraz spadkobiercą ich tradycji, dorobku ideowego, a także majątku tych Towarzystw. Od powstania w 1950 r. PTTK rozwija i upowszechnia krajoznawstwo i turystykę kwalifikowaną we wszystkich jej formach. Najbardziej popularne dyscypliny turystyki kwalifikowanej to: turystyka górska, piesza, kajakowa, żeglarska, kolarska, motorowa i narciarska. Towarzystwo wypracowało i upowszechniło krajoznawczy program turystyki związany z poznawaniem Ojczyzny, ochroną przyrody, krajobrazu i zabytków. Stwarza warunki ułatwiające turystom i krajoznawcom wędrowanie po kraju i za granicą - pomaga w wędrowaniu indywidualnym. Towarzystwo stworzyło i upowszechnia system odznak turystyki kwalifikowanej służący rozwojowi zainteresowania różnymi formami turystyki i krajoznawstwa. PTTK popularyzuje wiedzę o najbardziej atrakcyjnych turystycznie regionach Polski oraz promuje w kraju i zagranicą polski produkt turystyczny - Turystykę Aktywną.
I. Cele
1. Rozbudzanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych. 2. Poznawanie geografii i historii regionu. 3. Rewalidacyjny charakter działalności koła. 4. Wdrażanie do aktywnej formy wypoczynku. 5. Integracja z dziećmi z innych szkół. 6. Zapoznanie z działalnością organizacji PTTK.
II. Zadania
1. Ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka. 2. Wyzwalanie i wzmacnianie uczucia szacunku wobec życia w każdej postaci. 3. Rozpoznawanie czynników chroniących zdrowie i czynników ryzyka wpływających na zdrowie i rozwój człowieka. 4. Udział w wycieczkach pieszych i rowerowych czynnikiem pozytywnie wpływającym na zdrowie psychiczne i fizyczne młodego człowieka. 5. Kształtowanie postaw patriotycznych poprzez poznawanie historii regionu. 6. Usprawnianie funkcji psychicznych i fizycznych dzieci niepełnosprawnych w ramach zadań szkoły integracyjnej. 7. Nawiązywanie współpracy z Miejskim Oddziałem PTTK w Gubinie oraz stosunków koleżeńskich z dziećmi z innych placówek.
III. Treści
1. Poznanie wpływu stylu życia człowieka na stan zasobów naturalnych i stan środowiska naturalnego: - udział w akcji "Sprzątanie Świata" - konkurs plastyczny pod hasłem "Chrońmy środowisko naturalne" - wycieczka do oczyszczalni ścieków w Gubinie - wycieczka do stacji uzdatniania wody - pogadanka na temat konieczności segregowania śmieci w domu i szkole
2. Wyjaśnianie potrzeb tworzenia skansenów, rezerwatów i parków krajobrazowych: - wycieczka do Krzesińskiego Parku Krajobrazowego - wycieczka do rezerwatu leśnego "Uroczysko Węglinieckie" - wycieczka do rezerwatu leśnego "Dębowiec" - wycieczka na ścieżkę leśną do Dzikowa
3. Pozytywne przykłady działalności człowieka na rzecz środowiska naturalnego w najbliższym otoczeniu: - przykładem ekologicznego pozyskiwania energii: elektrownie wiatrowe: wycieczka do Guben, kolektory słoneczne: Miejski Ośrodek Sportu w Gubinie
4. Rozbudzanie w uczniach zainteresowania historią Gubina i okolic: - zwiedzanie z przewodnikiem zabytków Gubina - cykl wycieczek - wycieczka do Muzeum Gospodarstwa Wiejskiego w Bieżycach - poznawanie miejsc pamięci narodowej w najbliższej okolicy 5. Nabycie przez ucznia wiedzy geograficznej o własnej miejscowości i najbliższej okolicy: - wykonanie "Mini Przewodnika po Gubinie" - poznanie sylwetek patronów ulic miasta Gubina - konkurs
6. Zaangażowanie do współdziałania rodziców i dzieci o mniejszej sprawności psychofizycznej - wspomaganie rewalidacji dzieci niepełnosprawnych poprzez ich uczestnictwo w działalności koła, a w szczególności: usprawnianie niezaburzonych funkcji psychicznych i fizycznych, korygowanie nieprawidłowości rozwojowych, uczenie radzenia sobie w zmieniających się sytuacjach, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości.
7. Udział w przygotowaniach i realizacji wycieczek, konkursów i spotkań koleżeńskich z dziećmi z innych placówek: - uczestnictwo w wycieczkach organizowanych przez Miejski Oddział PTTK i zaprzyjaźnione szkolne koła turystyczne - zdobywanie odznak turystycznych.
8. Poznanie historii i tradycji Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego. - spotkanie w siedzibie Miejskiego Oddziału PTTK: historia oraz zasady działania organizacji
IV. Spodziewane osiągnięcia
1. Uczeń potrafi wskazać pozytywne i negatywne aspekty ingerencji człowieka w środowisko. 2. Uczeń rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku jako niezbędnego czynnika prawidłowego rozwoju. 3. Uczeń jest przewodnikiem po swoim mieście i najbliższej okolicy. 4. Zaangażowanie się dzieci niepełnosprawnych i ich rodziców w działalność koła. 5. Rozwinięcie współpracy z młodymi turystami z innych szkół. 6. Uczeń zna korzyści wynikające z przynależności do PTTK.
|